Welke lessen kunnen we leren van de technologische ontwikkelingen en innovaties in China?

Welke lessen kunnen we leren van de technologische ontwikkelingen en innovaties in China?

De wereld weet intussen dat China het meest geavanceerde land in Mobiel betalen is. De getallen zijn duizelingwekkend. 75% van alle online transacties gebeuren via de smartphone. Er zijn meer dan 1.1 miljard digitale rekeningen geopend in China: 5 keer zoveel als PayPal wereldwijd. In 2017 zorgde het voor 30 triljoen USD aan mobiele transacties wat 50 keer zo veel is als in Noord-Amerika. Meer dan 3.4 miljard bedrijven en mensen hebben een mobiele betalingsrekening geopend om iets te verkopen.

De helft van de Chinese stedelingen nemen vandaag geen cash meer mee buitenshuis. Je kan overal mobiel betalen. China zou de eerste maatschappij zijn die volledig cashloos functioneert. Chinezen vinden dit ook veel veiliger. Je kan geen valse briefjes meer krijgen die in China massaal in omloop waren, en als men je smartphone steelt geeft dat nog geen toegang tot je geld.

“Zelfs bedelaars in grote steden hebben WePay en AliPay accounts aangemaakt, want anders overleven ze niet – letterlijk.”

De twee grootste systemen zijn WePay van Tencent en AliPay van Alibaba, die het lanceerde in 2004 als een PayPal functie voor online e-commerce. Toen de 3G smartphone zijn ingang deed in 2010 had AliPay 60% van de markt in handen, WePay had slechts 10%, en 25 anderen zoals UnionPay verdeelden de rest.

In 2014 gebeurde er iets onverwachts. Tencent lanceerde haar digitale “rode enveloppes” (Hongbao) die zo bekend stonden van Chinees Nieuwjaar. Tijdens die belangrijkste viering geven Chinezen elkaar rode enveloppes met geld zoals wij cadeautjes met Kerstmis geven. Tencent heeft van dat concept een spel gemaakt. Je kan via WePay geld geven aan een groep vrienden of familie en hij die snel en slim is kan een groter deel van die enveloppe krijgen. Dit maakte dat honderden miljoenen mensen WePay installeerden om geld te kunnen ontvangen van vrienden en familie. Jack Ma noemde deze actie “de Pearl Harbor Attack op AliPay die prachtig en perfect was uitgevoerd”. In 2017 was de digitale Hongbao goed voor 7 miljard USD aan transacties.

WePay groeide zo razendsnel met vandaag 39% van de markt en AliPay 54% van de markt. Alibaba en Tencent verdelen nu 93% van de mobiele betalingsmarkt.

Welke lessen kunnen we leren van de technologische ontwikkelingen en innovaties in China?

Tijdens Toekomst van het Betalingsverkeer op 18 april zoomt Pascal Coppens* in op de technologische golf, de geest van innovatie en grootmachten binnen het betalingsverkeer in China. Met vele voorbeelden van de payment disruptors.

Bekijk het congres programma

*Pascal Coppens, Sinoloog. Pascal woonde en werkte 20 jaar in China en heeft uit eerste hand diepgaande kennis van de Chinese bedrijfscultuur, consumenten gewoonten en manieren van innoveren opgedaan.

Leave a reply

Toekomst van het Betalingsverkeer event website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019