Bas Rodenberg: “Brink’s blijft creatief in het automatiseren van cashbetalingen”

Bas Rodenberg: “Brink’s blijft creatief in het automatiseren van cashbetalingen”

De 21e editie van het congres Toekomst van het Betalingsverkeer nadert. Op 9 september staan dé betaalexperts weer op het podium om je bij te praten over alle ins en outs rondom het betalingsverkeer. In dit interview vragen wij Bas Rodenberg, Managing Director van Brink’s, welke impact de corona pandemie en andere ontwikkelingen in de sector hebben op Brink’s.

Ondanks het stijgend gebruik van elektronisch betalen is het gebruik van contant geld nog lang niet uit de maatschappij weg te denken. Door slimme technologie in te zetten en op innovatieve wijze mee te denken met haar klanten, ontwikkelt Brink’s nieuwe betaaloplossingen; eenvoudig, betaalbaar en bereikbaar voor iedereen!

Welke impact heeft Covid-19 gehad op de bedrijfsvoering van Brink’s?

‘Een stevige. Zeker in het begin van de corona pandemie werd consumenten gevraagd contactloos te betalen en met name te pinnen. April vorig jaar noteerden we een dieptepunt in het gebruik van cash geld. Daarna nam het gebruik van cash weer toe, maar het is duidelijk dat Covid-19 de adoptie van elektronisch betalen heeft versneld.’

Het beheer en de distributie van cash geld is jullie belangrijkste bron van inkomsten. Hoe reageerden jullie op deze ontwikkeling?

‘We zijn meteen creatief gaan nadenken over oplossingen. Brink’s is al jaren succesvol in het automatiseren van cashbetalingen, zodat consumenten die met cash willen betalen dat kunnen en ontvangende partijen die cashbetalingen goed, efficiënt, klantvriendelijk en veilig kunnen faciliteren. Tijdens de pandemie hebben wij een geautomatiseerde kassalade ofwel E-kassa ontwikkeld. Daarmee kunnen consumenten zonder tussenkomst van een caissière contant betalen, pinnen, of een mix van die twee. Betaal je contant, dan krijgt je ook contant wisselgeld terug.’

Is het compleet nieuw?

‘Nee, E-kassa’s worden al veel gebruikt in Azië maar ook in Italië, Frankrijk en Spanje. In ons land zie je ze ook wel echter in nog beperkte mate. Tot nu toe was het systeem kostbaar en daardoor vooral geschikt voor het premium segment. Daarom zijn we teruggegaan naar de tekentafel en hebben we samen met partners een meer laagdrempelige versie ontwikkeld.’   

Wat is het grote pluspunt van de E-kassa?

‘Dat de retailer er geen omkijken naar heeft. Die hoeft zijn kassa niet meer op te maken, weet zeker dat er niet met het geld kan worden gefraudeerd, dat er geen vals geld in de kassa zit en dat alles verzekerd en beschermd is. Bovendien staat het geld meteen op de bankrekening van de retailer. In de huidige situatie staat cash geld pas op je bankrekening zodra het opgehaald of gestort en verwerkt is.’

Zijn er nog andere voordelen?

‘Ja. Wij kunnen op afstand precies zien hoeveel cash er in de E-kassa zit. Daardoor plannen we onze ritten efficiënter, houden we onze dienstverlening betaalbaar en verkleinen we onze ecologische voetafdruk; minder Co2 uitstoot! Bovendien houdt de E-kassa cash bereikbaar voor het publiek omdat de consument bij het afrekenen van zijn boodschappen ook contant geld kan bijpinnen. Zo vergroot de retailer zijn service aan de consument; hij laat de keuze voor de manier van betalen immers aan zijn klant. Dat levert concurrentievoordeel op.’

Veel winkels waren tijdens de pandemie gesloten en in de winkels die open waren, werd vooral gepind. Hoe hebben jullie dat opgevangen?

‘We hebben kritisch naar onze kosten gekeken en zijn minder gaan rijden; er viel immers minder contant geld op te halen. We hebben op verschillende gebieden geïnvesteerd in automatisering en hebben zo ons bedrijf niet alleen kwalitatief maar ook kostentechnisch verbeterd.’

Hoe brengen jullie de werelden van digitaal en contant betalingsverkeer bij elkaar?

‘Met een nieuw betaalproduct waarmee we eind dit jaar naar buiten treden. Daarmee stellen we ondernemers in staat elke manier van betalen die de consument kan hebben aan te bieden, dus niet alleen cash, maar ook cards en clicks, de webshop betalingen. Brink’s zorgt ervoor dat de geldstromen netjes worden geadministreerd. Elke dag ontvangt de ondernemer het geld op zijn bankrekening. Komt er een nieuwe manier van betalen op de markt? Dan voegen we die toe aan ons systeem. Al je betaaldiensten, overzichtelijk op één plek.’

Spelen big data nog een rol?

‘Ja. Door de informatie van die drie manieren van betalen te verzamelen en geanonimiseerd te analyseren, verzamelen we waardevolle informatie. Niet alleen wanneer we contant geld moeten ophalen en onderhoud op een E-kassa moeten plegen, maar ook informatie over betaaltrends die voor onze klanten waardevol is. Denk aan een verschuiving in voorkeuren.’

Wat is voor jou de grootste uitdaging binnen het betalingsverkeer de komende vijf jaar?

‘Het bereikbaar en beschikbaar houden van cash.’

Gewetensvraag tot slot, Bas. Heeft de managing director van Brink’s zelf nog cash op zak?

‘Ja. Ook ik betaal steeds meer elektronisch. Toch heb ik bijna altijd cash bij me. Ik vind dat prettig, vooral voor kleine bedragen.’

Meer informatie over het congres?

Bezoek de website

Leave a reply

Toekomst van het Betalingsverkeer event website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2021